Helle Lauterbach

Helle

DGI Dagplejer

Jeg hedder Helle Lauterbach Madsen og er født i 1967. Min familie består af min mand og vores to store børn.

Fokuspunkter

Idræt, leg og bevægelse samt sanse motorik.

Jeg har været dagplejer i Viborg kommune siden 1998.

I 2015 blev jeg certificeret DGI idræt, leg og bevægelses dagplejer,

I 2017 tog jeg kursus i Sanse motorik

Arbejdet med de 0 - 3 årige er spændende og giver mig stor arbejdsglæde.

Som dagplejer er min vigtigste opgave, at skabe en rolig og stabil hverdag, med nærvær og omsorg for hvert enkelt barn, så de trives og udvikler sig. Og at børn samt forældre føler sig trygge hos mig og min familie.

Med udgangspunkt i de kurser jeg har taget er idræt, leg, bevægelse og sanse motorik en stor del af vores hverdag, hvor børnene naturligt bliver udfordret og får alle sanser stimuleret. Det kan foregå både inde eller ude i naturen.

Vi skal have det sjovt hver dag, og igennem leg og læring vil jeg skabe rammerne, så alle børn får lyst til bevægelse, som har stor betydning for deres udvikling både motorisk, sproglig og socialt.

Det sproglige har også stor betydning for mit arbejde hvor vi bruger bøger, sange, rim og remser.

Jeg arbejder også aktivt på at gøre børnene selvhjulpne, ved at inddrage dem aktivt i små dagligdags opgaver som f.eks. at tage tøj af og på.

Jeg er en rolig, positiv og tålmodig dagplejer, som har opnået stor faglighed igennem kurser samt mange års erfaring med arbejdet som dagplejer.

For mig er dagplejen et hjemligt miljø, hvor både børn og forældre skal føle sig tryg. Jeg bruger altid den første tid med et nyt barn hjemme, så barnet føler sig tryg med en ny hverdag her hos mig og vi kan lære hinanden at kende.

I mit arbejde som dagplejer, tager jeg altid udgangspunkt i den gruppe børn, jeg har, og ser altid på det enkelte barn og tilrettelægger aktiviteter ud fra det, så børnene understøttes individuelt i deres trivsel, udvikling og læring.

Helles hus røde sten et plan

Vi bor i et hus med en lukket og børnevenlig have i et villakvarter i et roligt og naturskønt område i Sydbyen.

Huset er indrettet med et dejligt stort lege værelse.

Derudover har vi en kat samt to kaniner i haven.

En typisk dag hos mig i dagplejen

Ca. 6.35: Morgenhygge og evt. morgenmad.

Ca. 8.00: Dem der har behov for en formiddags søvn sover og aktivitet for de største.

Ca. 9.00: Formiddagsmad som består af brød, frugt og vand.

Ca. 9.30: Dagens aktivitet som f.eks. motorikbane, skovtur og andre sjove ting.

Ca. 11.30: Frokost som består af rugbrød, grønt og mælk.

Ca. 12.30: Vi rydder op og de bliver puttet.

Ca. 15.00: Eftermiddagsmad som består af brød, frugt og vand. Så leger vi og siger farvel.

Der udover har vi nogle traditioner.

Vi fejrer fastelavn med udklædning og tøndeslagning.

Til påske maler vi påskeæg og er på æggejagt.

I maj fejrer vi dagpleje dagen, med et tema som f.eks. Indianerfest.

I juni kommer naturskolen på besøg.

I september har vi frugt og grønsagsdag.

I oktober har vi dagplejens motionsdag

December måned bliver der lavet dekorationer, lavet julegaver, vi er til julegudstjeneste i kirken for de små.

Når børnene har fødselsdag, så fejrer vi selvfølgelig også dette og her aftales denne festdag, i samarbejde med barnets forældre.

Åben og ærlig dialog om barnets trivsel hvor vi har fokus på følgende:

• Tillid og gensidig respekt.
  • Vigtig info: Hvordan har barnet haft det siden sidst f.eks. søvn, mad.
  • Sætter pris på fælles dialog.
  • Spørg hellere en ekstra gang, hvis der er noget i gerne vil vide om jeres barn.
  • Arrangementer for alle børn og forældre så som afslutning eller julehygge.

Det aftales i samarbejde med forældre, så det passer ind i barnets rytme for at tilgodese det enkelte barns behov, da søvn er vigtig for den videre udvikling.

Der er mulighed for at sove:

• Indenfor på en madras.
  • Udenfor i deres barnevogn under halvtag.

Taskens indhold:

• Overtøj/fodtøj som passer til årstiderne
  • Skiftetøj
  • Bleer og vaskeklude
  • Sutter/sovebamse

Husk at give besked så tidlig som muligt, hvis barnet er syg eller holder fri, af hensyn til planlægning af dagens aktivitet.

Huset er røgfrit

Jeg er ryger, men det foregår udendørs.

mandag: 6.30 - 16.15

tirsdag:   6.30 - 16.15