Ella Pedersen

Dagplejernes skabelon

Ella Hvid trøje langt hår

Mit navn er Ella Kældgaard Pedersen. Jeg er gift og bor sammen med Frits.
Min fritid bruger jeg sammen med min familie, samt foreningsarbejde.
Jeg har været ansat som dagplejer siden den 1/2 – 1999.

Jeg er Dagplejer med følgende specialer:

• DGI Idræt, leg og bevægelse
  • Sansemotorik

Jeg er glad for at kunne være med til at udvikle børnene og hjælpe dem godt på vej i livet.

Det at følge deres udvikling og gøre dem klar til den videre vej i livet, er for mig noget helt specielt.

Jeg tager udgangspunkt i det enkelte barn og deres forskellighed og derudfra skabe trygge rammer og nærvær, jeg har meget fokus på at tilrettelægge aktiviteter, der understøtter børnenes trivsel, udvikling og læring.

Jeg har en meget positiv og åben tilgang til både børn og forældre, således at jeg kan tilgodese det enkelte barn samt forældrene. Det er vigtigt for mig, at forældresamarbejdet er godt og med gensidig respekt.

Jeg følger løbende kurser som kommunen tilbyder, og sammen med mine mange års erfaring som dagplejer med børn i 0-3 års alderen, har jeg opnået stor faglighed.

Mine værdier er ro, nærvær og tid til fordybelse. Det er vigtig for mig at skabe tryghed og give omsorg. Da jeg mener, det er fundamentet for børnenes udvikling. Jeg møder børnene med hver deres forskellighed og kompetencer. Og arbejder meget målrettet ud fra børnenes individuelle behov. Det er vigtigt for mig, at børnene har en sjov og udviklende hverdag i dagplejen.

Jeg har stor interesse i at arbejde med at udvikle børnenes motorik igennem leg, bevægelse og kropslig aktivitet, som har stor betydning for deres videre udvikling. Ved at give børnene mulighed for at bruge kroppen gennem leg, bevægelse og motion kan jeg være med til at udvikle aktive børn med kropsbevidsthed, højt selvværd, gode sociale kompetencer og indlæringsevner. Dette kan gøres både ude og inde, hvor indearealer, haven, naturen og muligheder i nærområdet benyttes.

Jeg arbejder ud fra mottoet: "Begejstrede børn bøvler bedst"

Jeg arbejder målrettet på at gøre børnene selvhjulpne, så de bliver klar til nye store udfordringer, når de skal i børnehave.

Derudover gør jeg meget for at udvikle de sproglige kompetencer gennem læsning, rim, remser, sang, sprogkufferter osv.

Jeg arbejder aktivt med at stimulere børnenes sanser (vestibulær - føle - muskelledsans) gennem leg og bevægelse samt deres sproglige udvikling.

Ellas hus med græsplæne i forgrunden

Vores parcelhus er indrettet med et stort legeværelse, og der er en dejlig stor børnevenlig have. Vi bor i sydbyen på en stille sidevej tæt på, sportsplads, legeplads, skov og stier.

Sådan kan en dagligdag se ud hos mig, men jeg vil altid kigge på det enkelte barn og arbejde ud derfra, så alle får en god dag efter de behov, der må være for det enkelte barn den dag.

6.15 -?    Ankomst af børn vi snakker, hygger og leger. Der er tid til en formiddags lur, hvis der er nogen, der har brug for det, og der serveres morgenmad ved behov.

ca. 9      Vi spiser formiddags mad, som består af frugt/grønt, brød samt vand.

Når vi alle er klar, går vi i gang med dagens aktiviteter. Det kan være ude, hvis vejret tillader det. Aktiviteterne kan være i haven, skoven, legepladsen, tur ned til ænderne. Mulighederne er mange.

Indendørs kan vi synge, danse, læse, lave motorikbane osv.

ca. 11.30 Vi spiser frokost, det kan være rugbrød, små lune retter med frugt og grønt samt mælk.

ca. 12    Vi gør klar til middagslur.

ca. 15    Vi spiser eftermiddags mad, som består af brød, frugt, grønt og vand.

Børnene får serveret sund og varieret kost iht. dagplejens kostpolitik.

Derudover har vi en del traditioner:

Fødselsdage: Holdes enten i dagplejehjemmet, eller vi kommer på besøg hos fødselsdagsbarnet.

Fastelavn: Klæde os ud, slår katten af tønden, fastelavnssange.

Påske: Laver påsketing, påskeharejagt.

Dagplejedag: Fælles dag for dagplejerne i sydvest. Hvor vi mødes til fælles tema ex. indianerdag

Naturskolen: Vi har besøg af naturskolen.

Motionsdag: Dagplejerne afholder motionsdag på sportspladsen.

Julen: Vi klipper, klistre, synger julesange, danser omkring juletræ, holder julefrokost, jul i kirken.

Julearrangement hvor forældre og søskende er invitere til lidt julehygge, samt I har mulighed for at få en hyggelig stund med de andre børn og forældre.

Jeg håber, vi sammen har et åbent og ærligt samarbejde omkring jeres barn.

Det er vigtigt for mig, at I fortæller, hvis der er specielle forhold omkring jeres barn, jeg skal vide og tage hensyn til. Det kan være allergi, kost, sovevaner eller andet.

Der vil altid være tid til en god snak om jeres barn, så vi sammen kan skabe en rolig og tryg hverdag for jeres barn.

Husk altid at fortælle hvordan barnet har haft det, siden vi har været sammen sidst fx sovet, spist osv.

Spørg altid en ekstra gang, hvis der er noget, I undrer jer over.

Børns søvn er vigtig for deres udvikling og med udgangspunkt i deres individuelle behov, får de lov at sove, det de har brug for, det kan være både formiddagslur eller eftermiddagslur.

Der er mulighed for at sove i medbragt barnevogn, som kan stå på overdækket terrasse. Ellers er der mulighed for at sove inde på en madras.

Jeg vil gerne jeres barn medbringer:

• Overtøj og fodtøj til årstiden
  • Skiftetøj
  • Sut/bamse/sutteklud
  • Bleer/engangsklude

Hvis jeres barn er syg eller har fri, vil jeg gerne vide det så tidlig som mulig af hensyn til aktiviteter og planlægning af dagen.

Husk ligeledes at raskmelde jeres barn, så jeg ved, hvornår jeres barn er klar igen.

mandag: 6.15 - 16.05

tirsdag:   6.15 - 16.05